Virágvasárnap - a barkába csomagolt ima ereje
csak és kizárólag az írás előtt feltünetett elérési linkes forrásmegjelöléssel engedélyezi!
A régen, a szentelt barkát otthon a házi oltárra vagy egy szentkép fölé helyezték el. Azt tartották, hogy megvéd az elemi csapások, a jégverés, a betegségek ellen. Csúnya viharban néhány szemet a tűzbe dobtak, hogy a vész elmúljon róluk.
A római egyház a húsvétot megelőző vasárnapot dominica palmarumnak, azaz pálmavasárnapnak nevezi, nálunk virágvasárnap a közismert neve. Már az első keresztények is megemlékeztek Krisztus jeruzsálemi bevonulásáról: ezen a vasárnapon összegyűltek az Olajfák hegyén, itt imádkoztak, majd pálma- és olajfaágakkal kezükben énekszóval Jeruzsálembe vonultak.
Ezt a szokást a római egyház szertartássá tette, és azóta ezen a napon pálmaszentelést és pálmaágas körmeneteket tartanak. Azokban az országokban, ahol a pálmafa nem honos, kora tavaszi zöld ágakat, nálunk a legkorábban bimbózó fűzfaágat, az ún. barkát (bárkának, cicamacának is mondják) viszik a templomba, és ezt szentelik meg.
Régebben, a virágvasárnap előtti szombaton, az iskolás gyerekek szokták a tanító vezetésével összegyűjteni a barkát a közeli erdőkből, rétekről. Máshol a harangozó, a sekrestyés feladata volt a barkagyűjtés. A templomban az oltár melletti falhoz tették, ahol aztán a virágvasárnapi szentmise keretében a pap megszentelte és a hívőknek kiosztotta a barkákat. Sokfelé körmenetet is tartottak: a pap és a hívek barkát tartva a kezükben megkerülték a templomot. Buzsákon, a virágvasárnapi barkaszedés a lányok szokása, erről egy vers is fennmaradt:
"Eljöttünk mi barkát szedni virágvasárnapján, Adja Isten, adja Isten mellé szent áldását! Gyertek lányok, induljunk, Sokáig ne várassunk, Minden évben békességben, Erőt adó üdvösségben Templomba induljunk!"
A mise után a megszentelt barkával kimennek a szőlőhegyre, betérnek a gazdákhoz, akiknek három szálat adnak:
"Egyet teszek eresz alá, hogy villám ne vágja, Egyet teszek a föld alá, hogy pucok ne rágja, Harmadikat borba teszem, hordó tetejébe, Hogy mindnyájan ihassunk jövő esztendőbe."
A szentelt barkához sokféle hiedelem és szokás kapcsolódik. A régi kaposváriak a szentelt barkát otthon, a házi oltárra vagy egy szentkép fölé helyezték el. Azt tartották, hogy megvéd az elemi csapások, a tűzvész, a jégverés, a betegségek ellen. Csúnya vihar esetén néhány szemet a tűzbe dobtak, hogy a vész elmúljon róluk. A legtöbb helyen a szentelt barkát nem vitték be a lakásba, mert a babona szerint, akkor sok lesz a légy.
Balatonszentgyörgyön az eresz alá tűzték fel, a tavalyit levették, mert ezzel gyújtották meg nagypénteken a tüzet. A szuloki németek a szentelt barkát végigvitték a szobákon, és a helyiségek négy sarka felé suhintva, megszentelték a házat.
A második világháború előtti Kaposváron, a római katolikusok körmenetben, de a pap vezetése nélkül, mentek a donneri Kálváriára. A Balaton mentén – Jankó János század eleji gyűjtése szerint – a szentelt barkát szalagokkal is feldíszítették, mert a szalagok a daganatokat gyógyítják, a barkaszemek a marhának beadva, a rontástól óvnak meg.
Néhány helyen az ünnep nevéhez igazodva a lányok és az asszonyok úgy mentek templomba, hogy az imakönyvükre egy-egy virágot tettek. A második világháború előtti Kaposváron, a római katolikusok körmenetben, de a pap vezetése nélkül, mentek a donneri Kálváriára ezzel az énekkel:
"Megyünk a Kálváriára, Krisztus szenvedő útjára, Kövessük a Szűz Máriát, az Úr Jézus szent anyját."
Virágvasárnapon, már többnyire jó idő van, felszárad a föld, a gyerekek, fiatalok hozzákezdenek a tavaszi játékokhoz.