A karma nem pontgyűjtő verseny
csak és kizárólag az írás előtt feltünetett elérési linkes forrásmegjelöléssel engedélyezi!
Mégis többen gondolják úgy, hogy az ember a saját „karmáját” befolyásolhatja, vagy hathat rá, hogy „jó” és „rossz” karmát gyűjthet. Mintha a karma valamiféle pontgyűjtő verseny halmozható egyenlege vagy végösszege lenne. Ennek a képzetnek az eredete a karma hindu felfogásában keresendő, ami a kereszténység felfogásához hasonlatos módon, erkölcsi alapokon valóban megkülönböztet, üdvös és káros cselekedeteket.
A karma három kapuja
A világ hajtóerejét a gondolati, szóbeli és tettbeli cselekedetek három fajtája adja. Bármit is teszünk az mindig is egy „pillangóeffektust” indít el. Ez a kifejezés arra utal, hogy egyetlen pillangó lepkeszárny -rezdülése is beindíthat egy lavinát, ha minden körülmény éppen úgy áll össze, hogy már csak ennyi hiányzik ahhoz, hogy a kövek elcsússzanak egymáson, és elinduljanak lefelé. Tudjuk, hogy ezután már minden lavina önmaga erejét csak egyre fokozva újabb és újabb sziklákat görget és mozdít ki helyükről, csakhogy hatalmas pusztító erővel romboljon mindent a maga útjában.
A hindu felfogás szerint, ha az ember gondosan megválogatja mit gondol, mit mond és mit tesz, számos hasznos és szép cselekedetet hajthat végre. Azaz cselekedetei nyomán hasznos, úgynevezett „gyümölcsöző” karma születik. Ha a körülmények pontosan ismertek, és ismerjük az érintettek körét, Igenis lehet „jót” tenni a világban. Ehhez persze nagyon is kis mértékkel és szűk körben kell cselekedni, a közvetlen környezetünkben! Ez nagyon gyakorlati szinten azt jelenti, hogy minden ember első helyen önmaga gondolataiért, érzéseiért és ezáltal önmaga szavaiért és cselekedetiért felelős. Minden ember önmagáért kell, hogy feleljen, ez a felelősség nem átruházható! A jó karma mindig, és csakis bennünk születik. A mi gondolataink, elhatározásaink, szavaink és tetteink szülik. Jót cselekedni nem lehet „kívül”, a mi belső világunkban kell, hogy gyökerezzen.
Azzá leszel amit gondolsz
A buddhista felfogás szerint a karma nem holmi játékszer. Hatalmas erő, amely ehhez a világhoz láncol bennünket cselekedeteink és következményeink által. Minden ember saját cselekedeteinek és azok következményeinek a fogja. Valójában rab, mert képtelen elengedni, és ezáltal megszabadulni azoktól a képzetektől és tett-következményektől, amiket sajátjának gondol. A karma kötőerő, ami az „én”, az „enyém” és a „nem a tiéd” világát szüli. Minden ember előbb utóbb olyan világban találja magát, ahol az enyém-tied, a kevés-sok, a kicsi-nagy számít. Bármilyen furcsa a világban tapasztalható szűkösséget, szenvedést és rosszat, a karma helytelen használata szüli.
Megszabadulás – a karmán túl
A buddhizmus szerint „jó” karmát, csak a teljesen tiszta gondolatok szülnek. Ezért is kezdődik minden buddhista gyakorlás, a szeretetteljes együttérzés és az önös cselekedetek mások javára történő felajánlásának gondolatával. Minden amit teszünk, szolgálja mások és ezáltal az egész emberiség javát, fejlődését, gazdagodását. Ha mindenki így cselekszik, mindenkinek pontosan ugyan olyan jó lesz mint mindenki másnak, hisz a karma bizonyítható módón„körbeér”. Ha mindenki így cselekszik nincs hiány és rossz-érzés, mert mindenki mindenkinek csak a javát szolgálja.
Ehhez a hozzáálláshoz persze másfajta irányultság, mondhatjuk spirituális irányvétel szükséges. Hiszen a cselekedeteket szülő gondolatok, nem vagyontárgyak megszerzésére, pénz halmozására, vagy öncélú gazdagodásra irányulnak. A gondolatok céltáblájának közepén az ember eszményi állapota, a megvilágosodott, felébredett szellemi öntudatosság áll. Éppen ezért a buddhista felfogás szerint, végső értelemben csak azok a cselekedetek szülnek valóban jó karmát, amelyek az egyént ehhez a célhoz viszik közelebb. Amelyek a szellem felébredését segítik, és az emberi állapot legmagasztosabb kiteljesedését.
És az ilyen jó karmát szülő cselekedetekhez nem kell sem pénz, sem különösebb erőfeszítés, határtalanul sok van belőle mindenkinek. Csak figyelni kell. Arra, hogy mit gondolunk, mit mondunk, és mit teszünk – és, hogy a cselekedeteink három kapuját csak olyan lépje át, ami a legmagasztosabb eszméhez illendő módon nemes, és valódi emberi mivoltunkban méltó hozzánk. Erre törekedjünk fáradhatatlanul!